Thuis

Ja, ik moet toch nog even iets vertellen over onze laatste dag in Engeland.
Nadat we bij Phil waren vertrokken zouden we nog een dagje naar de kust gaan onder Harwich. Nou, dat viel dus vies tegen. Negens konden we een plekje vinden om met de honden te wandelen want …… er was geen strand! Bovendien regende het nogal. We besloten naar een pub te rijden vlak onder harwich om daar gewoon de middag en de nacht te blijven. Bij aankomst bleek er een heerlijk groot veld achter die kroeg te zijn waar we lekker met de honden konden wandelen en een beetje “trainen”. De eigenaresse van de kroeg vertelde dat ze ‘s avonds de maandelijkse Quiz avond hadden. We waren van harte welkom om mee te doen als een team ons wilde hebben. Aan iedere tafel moeten 6 deelnemers zitten. Er bleken 2 tafels met 5 (vaste) deelnemers en die lieten ons mee doen. Lachen hoor. Veel van de typisch Engelse dingen wisten we natuurlijk niet maar met de algemene vragen had ik toch een paar antwoorden goed. B.v de kleuren van de Belgische en de Italiaanse vlag, de tijdzones in China, hoe men een Mexicaans feest noemt. Het was echt gezellig om mee te doen. We moesten 2 pond betalen en de hele inleg ging naar een goed doel. Mooi initiatief.
Woensdag ochtend vroeg op en met de boot van 9u naar Nederland. Prachtig weer! We hebben zo ongeveer de hele reis op het dek in de zon gezeten!
RECHTS rijden van Hoek van Holland naar Baarle Nassau wende weer snel. De honden (en wij) waren blij weer thuis te zijn. Per slot hebben we wel 5000 km zonder brokken gereden! Toch knap voor een stel oude vrouwen! Nu 2 weken hier alles wassen, schoonmaken en regelen en dan……. naar Italië tot eind September!!

Laatste deel van onze vakantie

Wij zijn Dinsdag 1 Aug. met de avondboot van Ierland terug naar Engeland gevaren. De boot had minstens twee uur vertraging dus kwamen we in het holst van de nacht in Engeland aan. We rijden allebei niet graag in het donker dus…. zo snel als het maar mogelijk was naar een parkeerplaats. Lukte prima en we hebben daar geslapen. Het weer bleek Woensdag niet al te best en we besloten om een beetje te “sigh see-en” in Wales. Wat ons beide opviel was dat Wales een armere indruk op ons maakte dan Ierland! Maar de natuur is natuurlijk prachtig. Veel groen, veel heuvels, en HEEEEEL veel hazelaar heggen. In de Black Mountains zijn we gaan wandelen en we moesten vechten tegen de storm! Je woei echt van de heuvels af. We vonden kalk putten. Ze hadden mijnen waar ze lymestone wonnen, verhitten dat en winnen op die manier de kalk uit die stenen. Je kon in zo’n “kiln” kijken en je zag kleine stalagtieten van kalk hangen. Wat een werk! Hoe het precies gaat moet ik nog eens opzoeken.
Voor de nacht hebben we een beschutte plek gezocht. De volgende dag zijn we ergens een weggetje in gegaan waar een bordje met een eend stond en wij dachten bij een stuwmeer uit te komen. Maar… na uren over smalle weggetjes hadden we geen meer bereikt maar wel een prachtige parkeerplek en zijn daar blijven staan. ZON!! Het is maar goed dat onze honden helemaal geen belangstelling hebben voor de schapen die hier overal los lopen. We konden er dan ook prima wandelen. De volgende ochtend over NOG smallere weggetjes terug naar de bewoonde wereld. Deze weggetjes waren slechts zo breed als een NORMALE auto. Onze camper sleurde zijn spiegels dan ook door de hazelaar heggen! Twee keer kwamen we tegenliggers tegen en die waren zo vriendelijk een stuk achteruit te rijden tot er een plek was om te passeren.
PFFFF, Tineke zat achter het stuur!! Ze deed het hartstikke goed.
We hebben ook nog een nacht bij een waterval gestaan. Inmiddels hadden we contact gehad met Phil (en Pauline) Garton en de afspraak gemaakt Zondag bij hen te komen en ‘s avonds met ze uit eten te gaan. WE waren op Zondag tegen 2 u bij hun en het was weer oer gezellig. Wat zijn dit leuke mensen! Phil is zo’n open man. We kunnen echt geweldig met hem over honden en training praten.
Maandag ochtend hebben ze voor ons een echt Engels ontbijt gemaakt en zo tegen 11 uur zijn we weer vertrokken. We wilden Cambridge bezoeken maar na drie pogingen de camper ergens te parkeren hebben we het op gegeven en zijn naar een pub gereden die richting Harwich ligt. Daar zitten we nu te interneppen en gaan hier vanavond lekker eten. Hier mag je overnachten op de parkeerplaats. Morgen gaan we naar de kust bij Harwich om de honden goed te laten rennen en dan…… Woensdag de dagboot naar Hoek van Holland.
We zijn dan 3 dagen eerder thuis. Prima. Het gewone leven wacht weer op ons.

Laatste week Ierland

Inmiddels is het 1 Augustus. Vandaag gaan we met de boot terug naar Engeland.
Deze laatste week hebben we vooral veel geluierd! Soms bleven we een hele dag op een mooie plek staan en soms reden we een klein stukje om weer eens iets te bekijken. Voornamelijk zijn we in de Wicklower Mountains geweest. Een regio daar heet Glen of Imaal. Aangezien een vriendin van mij “Glens” had zijn we naar de oorsprong van dit ras gaan informeren. Niemand die er iets van wist! Totdat we bij het bekende “Dwyer McAllister cottage” kwamen en de gids vertelde dat hij Amerikanen op bezoek had gehad die hem verteld hadden dat de “Glen of Imaal terriër” hier vandaan kwam. Nou ja zeg!! Die gids was trouwens geweldig! Hij had al zijn kennis van de wereld doordat hij met toeristen uit allerlei landen sprak. Hij was absoluut tegen de Engelsen en nogal uitgesproken Katholiek. (dus onverdraagzaam naar Moslims!)
Een van de mooiste dingen die we bezocht hebben was wel de Staats Stoeterij in Kildare. Wat daar aan dek geld binnen komt gaat al je fantasie te boven! Hun top paard Invincible Spirit: 120.000 Pond dekgeld.
Prijzen geld (wat hij gewonnen had) was 384.982 Pond!!
De stallen en het hele terrein zag er dan ook fantastisch uit.
Ook hebben we een rondleiding gehad in Russborough House. Een heel groot “Estate” door een rijke familie gebouwd die hun geld met bier brouwen had verdient. Van buiten nogal “stijf” maar van binnen erg klassiek mooi ingericht met schilderijen- gobelins- en kunst.
Voor de rest hebben we alleen maar over erg smalle weggetjes door de Wicklower Mountains gereden. Prachtig! Ook nog een nacht daar ergens “wild” gestaan.
Ierland was prachtig en de mensen zijn vriendelijk en ze hebben hun toeristen-industrie goed voor mekaar!